
ΞΕΝΟΦΩΝ
Αθηναίος ιστορικός και φιλοσοφικός συγγραφέας. Γεννήθηκε το 430 και πέθανε το 354 π.Χ. Ήταν μαθητής του Σωκράτη και του ρήτορα Προδίκου. Το 401 πήρε μέρος στην εκστρατεία του Κύρου του νεότερου εναντίον του αδερφού του Αρταξέρξη. Μετά τη μάχη στα Κούναξα και τη σφαγή των Ελλήνων αξιωματικών εκλέχθηκε από τους μυρίους Έλληνες μισθοφόρους ένας από τους τέσσερις αρχηγούς που οδήγησαν αυτούς στο Βυζάντιο.
Τα ιστορικά έργα του Ξενοφώντα (Κύρου Ανάβασις, Ελληνικά) δε διακρίνονται για την αντικειμενικότητά τους στην περιγραφή των γεγονότων και για το βάθος των παρατηρήσεων πάνω σε θέματα πολιτικά. Αντίθετα, το γράψιμό του είναι απλό και αυθόρμητο, με παρεκβάσεις, που αναφέρονται συνήθως σε περιγραφές σκηνών, (π.χ. η άφιξη των Μυρίων στη θάλασσα), ή στην ανάλυση τεχνικών λεπτομερειών (παράταξη μάχης, εξοπλισμός). Οι κρίσεις για τα ιστορικά πρόσωπα δεν είναι πάντοτε αμερόληπτες (είναι θαυμαστής του βασιλιά των Λακεδαιμονίων Αγησίλαου και της Σπάρτης γενικά).
Στο έργο του «Κύρου παιδεία» ο Ξενοφώντας αναφέρεται στην ανατροφή και διαπαιδαγώγηση του Κύρου, πρώτου μεγάλου βασιλιά των Περσών, που τον παρουσιάζει ως πρότυπο ανθρώπου και μονάρχη, σύμφωνα με τα σωκρατικά πρότυπα. Περιγράφει το παιδαγωγικό σύστημα που έκανε τον Κύρο ικανό να κυβερνά και να αγαπάται από τους λαούς της Περσικής αυτοκρατορίας. Ο σκοπός του έργου είναι ηθικός και παιδαγωγικός, και γι’ αυτό είχε μεγάλη επιτυχία στους συγχρόνους και στους νεώτερους του Ξενοφώντα, παρά τις ιστορικές ανακρίβειες που περιέχει. Στα φιλοσοφικά έργα του Ξενοφώντα κεντρικό πρόσωπο είναι ο Σωκράτης, του οποίου υπήρξε μαθητής. Στα «Απομνημονεύματα του Σωκράτους», ο Σωκράτης δεν εμφανίζεται ως φιλόσοφος, αλλά ως απλός δάσκαλος του λαού, που διδάσκει τους νέους περισσότερο με το παράδειγμά του παρά με τις συμβουλές τους. Κηρύσσει ότι σπουδαιότερα καθήκοντα του ανθρώπου είναι η ευγνωμοσύνη στους γονείς, η αγάπη στους αδερφούς, η πίστη στους φίλους και βάση κάθε αρετής είναι η ευσέβεια προς τους Θεούς. Το έργο έχει διαλογική μορφή, όπως και τα άλλα έργα του Ξενοφώντα που αναφέρονται στο Σωκράτη. Το «Συμπόσιο», όπως και το ανάλογο του Πλάτωνα, αναφέρεται στο γήινο και στον ουράνιο έρωτα. Είναι το μόνο έργο όπου ο Ξενοφώντας αναπτύσσει τη θεωρητική πλευρά της διδασκαλίας του Σωκράτη, ενώ συνήθως επιμένει στην πρακτική και ηθική πλευρά της. Ο «Οικονομικός» αναφέρεται στην οικιακή οικονομία και στην τέχνη της γεωργίας. Είναι έργο σημαντικό, γράφτηκε μετά το 401, όταν ο Ξενοφώντας έμενε εξόριστος στη Σκιλλούντα, για τη γνώση της ιδιωτικής ζωής στην αρχαία Ελλάδα. Στην «Απολογία του Σωκράτους» ο Ξενοφώντας πλέκει το εγκώμιο του δασκάλου του, που, ήρεμος μπροστά στους δικαστές, ανασκευάζει τις εναντίον του κατηγορίες για διαφθορά της νεότητας, περιφρόνηση των Θεών της πόλης και εισαγωγή ξένης λατρείας και, τελικά, δέχεται με αταραξία τη θανατική του καταδίκη. Στον Ξενοφώντα αποδίδονται από τους κριτικούς έργα όπως ο «Αγησίλαος» (360 π.χ.), πανηγυρικός λόγος προς τιμή του βασιλιά της Σπάρτης, και η «Λακεδαιμονίων πολιτεία», όπου επαινείται το σύνταγμα του Λυκούργου και η σύμφωνα με αυτό διακυβέρνηση της Σπάρτης(367 π.χ.)
Το πολιτικό πρόβλημα των σχέσεων του άρχοντα με τους υπηκόους του πραγματεύεται ο διάλογος «Ιέρων». Τέλος, ως καθαρά πρακτικά θεωρούνται τα έργα του Ξενοφώντα «Πόροι ή περί προσόδων της αθηναϊκής πολιτείας», «Ιππαρχικός ή περί ιππικής» και «Κυνηγετικός».
Ο «Αγησίλαος» του Ξενοφώντα, μπορεί να ονομαστεί «Αγησιλάου εγκώμιο». Ο συγγραφέας έκανε αυτό το έργο για να αποδώσει ευγνωμοσύνη στο βασιλιά των Λακεδαιμονίων για όσα είχε κάνει για χάρη του. Είναι γνωστό από τη βιογραφία του Ξενοφώντα, πόσο περιπετειώδης ήταν η ζωή του ιστορικού και πόση ευγνωμοσύνη και εκτίμηση όφειλε στον Αγησίλαο. Στο έργο αυτό ο συγγραφέας περιγράφει τις πολεμικές περιπέτειες του Αγησίλαου και εξυμνεί με ενθουσιασμό τις αρετές του Λακεδαιμόνιου βασιλιά ως στρατηγού και ως ανθρώπου. Το έργο αυτό συνδέεται στενά με τα «Ελληνικά», γιατί, και από τα δύο μαζί, μπορεί να σχηματίσει κανείς μια τέλεια εικόνα του Αγησίλαου, που αληθινά είχε την τύχη να βρει ένα τόσο αφοσιωμένο και ικανό βιογράφο, όπως ο ήταν Ξενοφώντας.
Αμαλία Ηλιάδη
Ποιες προσωπικότητες ήταν τα πρότυπα του Ξενοφώντος και ποια προσόντα τους θαύμαζε;
Δύο ιστορικές μορφές άσκησαν βαθύτατη επίδραση στην προσωπικότητα
και στις ιδέες του Ξενοφώντα. Ο Σωκράτης με το πρότυπο ζωής που πρόβαλε
και ο Αγησίλαος με τα ηγετικά του προσόντα και την απλότητα της
συμπεριφοράς του.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά στοιχεία της συγγραφικής ικανότητας του Ξενοφώντος ;
α) σαφήνεια και ακρίβεια στην έκφραση
β) απόλυτη ακρίβεια στην περιγραφή των χώρων όπου εξελίχθηκαν τα γεγονότα
γ) ζωντάνια της περιγραφής, μας θυμίζει ικανό «ρεπόρτερ»
δ) ιδεολογική συνέπεια
ε) δραματικοποίηση μεμονωμένων εντυπωσιακών σκηνών.
Ποιες αξίες κυριαρχούν στη σκέψη και στις κρίσεις του Ξενοφώντος για τα ιστορικά γεγονότα ;
Σ’ όλη του τη ζωή ο Ξενοφών έμεινε σταθερός στις ιδέες του και
στην πίστη του σε υψηλές αξίες. Η εντιμότητα, η δικαιοσύνη και η
ευσέβεια στους θεούς κυριαρχούν στη σκέψη του. Έτσι, παρά την αντιπάθειά
του προς τις ακρότητες της αθηναϊκής δημοκρατίας, καταδικάζει τις
αγριότητες και τις αυθαιρεσίες των Τριάκοντα τυράννων στην Αθήνα.
Επίσης, παρά το θαυμασμό του για τους θεσμούς και την πολιτική πρακτική
της Σπάρτης, αποδοκιμάζει έντονα την κατάληψη της Καδμείας, της
Ακρόπολης της Θήβας, από τους Σπαρτιάτες ( 382 π.Χ. ) και αποδίδει σε
θεϊκή τιμωρία την ήττα τους από τους Θηβαίους και την παρακμή της
δύναμής τους.
Η αναγνώριση του συγγραφικού έργου του Ξενοφώντος
Η αναγνώριση της συγγραφικής προσφοράς του Ξενοφώντος δυνάμωνε
με το πέρασμα του χρόνου. Οι φιλόλογοι της Αλεξανδρινής εποχής ( 3ος –
2ος αι. π.Χ. )τον κατέτασσαν σταθερά μαζί με τους μεγάλος προκατόχους
του, τον Ηρόδοτο και τον Θουκυδίδη.
Στη ρωμαϊκή εποχή τον ξεχώρισαν από τους ιστορικούς του 4ου αι.
π.Χ. και γιατί είχε συνδεθεί με τη φιλολογία γύρω από τον Σωκράτη αλλά
και για την απλότητα του ύφους, την καθαρότητα των νοημάτων, την
ποικιλία των θεμάτων και των ενδιαφερόντων του. Οι χαρακτηρισμοί
«ἀττική μέλισσα» και «ἀττική μοῦσα» δείχνουν τον θαυμασμό των μελετητών
του για τη γλώσσα του αλλά δεν είναι απόλυτα θεμελιωμένοι. Η παρεμβολή
ποιητικών εκφράσεων στο κείμενό του και το απλοποιημένο αττικό ιδίωμα
προετοιμάζουν την Κοινή της ελληνιστικής εποχής.
Δημοφιλέστερα έργα από την αναγέννηση έως σήμερα
Χρησιμοποιήθηκαν ως διδακτικά βιβλία τα εξής :
- Κύρου Ανάβασις ( για την απλότητα ύφους, τη ζωντάνια περιγραφής, την έξαρση πειθαρχίας και της ανάληψη πρωτοβουλίας ).
- Απομνημονεύματα Σωκράτους ( για το πλήθος των ανεκδότων από τη ζωή του μεγάλου φιλοσόφου ).
- Αγησίλαος (για την προβολή των αρετών του ιδανικού ηγέτη ).
- Κύρου Παιδεία ( για τα παιδαγωγικά και ρομαντικά στοιχεία ).
- Ελληνικά ( αποτελεί τη σπουδαιότερη πηγή για τα γεγονότα της περιόδου 411 – 362 π.Χ. ).
Τα Ελληνικά είναι το μόνο ιστορικό
σύγγραμμα του 4ου αι. πΧ. που έχει σωθεί και αποτελεί τη σπουδαιότερη
πηγή για τα γεγονότα της περιόδου 411-362 π.Χ.
Επιμέλεια:
Ευθυμιάδου Ευφροσύνη
Απόφοιτη Φιλοσοφίας& Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.
Ειδίκευση στην Παιδαγωγική Επιστήμη
Κλάδος ΠΕ02 Φιλόλογοι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου